Auton renkaiden vanheneminen ja renkaiden käyttöikä

Julkaistu: 12.10.2017

Auton renkaiden vanheneminen ja renkaiden käyttöikä

Rengasvalmistaja Michelin kertoo, että tutkimusten mukaan uusien ja kolme vuotta sitten valmistettujen renkaiden suorituskyvyssä ei ole käytännössä juuri eroa, jos renkaat on varastoitu oikealla tavalla. Samaan tutkimustulokseen ovat päätyneet niin Korean kuluttajansuojavirasto, ADAC ja Saksan autoilijoiden etujärjestö.

Hyvän kauppatavan mukaan rengasmyyjän on kuitenkin informoitava asiakasta, jos myytävä rengas on valmistettu yli kolme vuotta sitten. Mikä on totuus, kun kyseessä on renkaiden vanheneminen ja renkaiden käyttöikä?

Michelin haluaa jakaa tietoa renkaiden vanhenemisesta, koska aiheesta on vallalla laajalle levinnyt väärinkäsitys. Tärkein tieto koskien renkaiden vanhenemista ja renkaan käyttöikää ei ole renkaiden valmistuspäivämäärä (DOT-merkintä) vaan ajankohta, jolloin renkaat on asennettu autoon.

Tutkimusten mukaan käyttämätön rengas ei vanhene merkittävästi, jos rengas on varastoitu oikein. Syy on hyvin luonnollinen. Varastossa oleva rengas ei ole paineistettu, siihen ei kohdistu kuormitusta, ei isoja lämpötilan vaihteluita eikä tietysti ajamisen aiheuttamaa kulumista.

Valmistusajankohdalla ei ole merkitystä vaan renkaiden käyttöönottopäivämäärä on tärkeämpi tieto, kun arvioidaan mikä on renkaiden todellinen käyttöikä. Syy on hyvin yksinkertainen. Kun rengas otetaan käyttöön, se on heti altis monille rasituksille kuten tiestä tulevat iskut, jarrutukset, kiihdytykset ja niin edelleen. Rengas alkaa vanheta heti, kun sillä aletaan ajaa.

Saudi-Arabiassa tehdyn tutkimuksen mukaan rengas, joka on ollut käytössä auton alla yhden vuoden ajan, vastaa teknisiltä ominaisuuksiltaan rengasta, joka on ollut käyttämättömänä ja oikein varastoituna 10 vuoden ajan.

Michelin suosittelee, että renkaan kuntoa kannattaa seurata huolellisesti sen jälkeen kun rengas on otettu käyttöön. Katso, että ilmanpaineet ovat aina oikeat, urasyvyys on riittävä, ohjauskulmat ovat kunnossa ja tarkista säännöllisesti, että renkaassa ei ole näkyviä vaurioita.

Lähteet: Michelin, Korean Department of Customer Protection; ADAC, the German motorist organization; Saudi Arabia study conducted by Osaka City University, published in Rubber Chemistry and Technology

Tutustu Laaturenkaat.fi kesärenkaisiin.


Hae renkaita << Takaisin rengasuutisiin