Pirelli Scorpion Verde on SUV-renkaiden testimenestyjä

Julkaistu: 05.04.2017

Pirelli Scorpion Verde on SUV-renkaiden testimenestyjä

Koska katumaasturibuumi ei laannu, sekä Tuulilasi (3/2017) että Teknikens Värld (Nr. 7) selvittivät millaista kumia kannattaa laittaa katumaasturin alle. Testattavana oli kummassakin testissä kahdeksan eri rengasta, tosin testattava valikoima ei ollut läheskään identtinen. Testien perusteella esiin voidaan nostaa kuitenkin Pirelli Scorpion Verde SUV-rengas, joka pärjäsi hyvin molempien lehtien testissä.

Teknikens Värld nostaa Pirelli Scorpion Verden peräti testin voittajaksi. Teknikens Värld toteaa, että Pirelli Scorpion Verde ei ole paras kaikilla testin osa-alueilla, mutta se on hyvä kaikilla osa-alueilla ja tämä laadukas tasaisuus nostaa sen testin ykköseksi.

Märissä olosuhteissa ja erityisesti vesiliirron vastustuksessa Pirelli Scorpion Verde ei aivan pärjännyt kyseisen osa-alueen parhaille renkaille, mutta sen ei katsottu haittaavan kokonaisuutta. Nimittäin kaikki testissä olleet renkaat, jopa testin viimeiseksi jäänyt rengas, suoriutui kuitenkin vesiliirron vastustuksesta hyvällä ja turvallisella tasolla.

Kiitosta pienestä vierintävastuksesta

Erityisesti Teknikens Värld kiittelee rengasta alhaisesta vierintävastuksesta. Rengas sai arvosanaksi täyden kympin polttoaineen kulutuksessa. Testin polttoaineen kulutuksessa viimeiseksi jääneeseen renkaaseen verrattuna Scorpion Verde kuluttaa 30,8 litraa vähemmän polttoainetta 10 000 km matkan aikana. Se voi tuntua vähäpätöiseltä seikalta, mutta kun kyseinen määrä polttoainetta maksaa n. 50 euroa, renkaiden hintaerot kuroutuvat umpeen. Renkaita vertaillessa kannattaa huomioida, että toisen ostohinta voi olla edullisempi, mutta sillä ajaminen tulee kalliimmaksi.

Tuulilasin testissä Pirelli Scorpion Verde saavutti viidennen sijan arvosanalla 8,8, kun testin voittajan (Continental Premium Contact 5) sai arvosanan 9,2 ja kolmanneksi sijoittunut (Nokian Hakka Blue SUV) arvosanan 8,9.

Tarkka ohjaustuntuma miellytti Tuulilasia

Tuulilasi kehui rengasta erityisen tarkasta ohjaustuntumasta ja alhaisesta vierintävastuksesta. Märissä olosuhteissa Pirelli ei aivan pärjännyt testin parhaiden tasolla ja se tiputti kokonaissijoitusta, sillä Tuulilasin testi painottaa erityisesti suorituskykyä märällä tienpinnalla, mikä onkin tietysti aivan oikein turvallisuuden kannalta.

Tuulilasin testaamien renkaiden koko oli 215/65 R16 ja Teknikens Världin testissä oli hiukan isommat renkaat eli 235/60 R18. Testin kokonaistulokset voit katsoa rengastestit-sivultamme!  


Hae renkaita << Takaisin rengasuutisiin